ویترین

ثبت موسسه غیرتجاری در کردستان

ثبت موسسه غیرتجاری در کردستان

روند ثبت موسسه غیرتجاری در کردستان یک فرآیندی ساده و کاملا راحتی است که نیازی به حضور فیزیکی هم نداشته و بصورت آنلاین انجام می شود. اما برای انجام این کار متقاضیان در ابتداء بایستی با مقررات و شرایط تشکیل موسسات غیرتجاری آشنا شده و سپس به سراغ مراحل این کار بروند. به همین دلیل ما در این مقاله ضمن تعریف موسسات غیرتجاری و انواع آن شما را همچنین با اصول قانونی تشکیل این موسسات آشنا کرده و مراحل کار ثبت را همراه شما مرور می کنیم. متقاضیان گرامی میتوانند برای انجام کامل مراحل ثبت موسسه یا شرکت خود با کارشناسان ثبت شرکت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

تعریف قانونی موسسه غیرتجاری

موسسات غیر تجاری با موسسات تجاری فرق داشته و تعریف قانونی خاصی خود را دارند. بر طبق ماده 584 قانون تجارت ایران، منظور از موسسات غیرتجاری تشکیلاتی است که برای اهداف غیرتجاری مثل امور آموزشی، علمی، ادبی، مذهبی و غیره تاسیس شده و ممکن است هدف از تاسیس آنها کسب سود و یا انجام فعالیت های خیریه باشد. طبق قانون مذکور:

تعریف قانونی موسسه غیرتجاری

ارکان ثبت موسسه غیرتجاری در کردستان

برای اینکه موسسه ای در کردستان تشکیل و راه اندازی شود بایستی این موسسه دارای ارکان و اجزای سازنده ای باشد که هر رکنی در آن به ایفای نقش بپردازد. موسسات غیرتجاری در کردستان نیز از ارکان مهمی مثل مجمع عمومی و هیات مدیران تشکیل می شود. وظیفه مجمع عمومی (در دو شکل عادی و فوق العاده) تصمیم گیری درباره امور مهم موسسه غیرتجاری اما وظیفه هیات مدیره اجرای مصوبات مجمع و نیز انجام مفاد اساسنامه می باشد. در واقع اعضای هیات مدیره با شرایط و الزامات زیر توسط مجمع عمومی انتخاب می شود:

ارکان ثبت موسسه غیرتجاری در کردستان

اما برخلاف هیات مدیره که تعین اعضای آن جزء ضروریات ثبت موسسه غیرتجاری در کردستان به شمار می رود، انتخاب بازرس یا بازرسین برای موسسه غیرتجاری الزام قانونی ندارد. از همین رو موسسه را می توان حتی بدون بازرس هم تشکیل داد.

اصول و مقررات ثبت موسسه غیرتجاری در کردستان

تشکیل هر موسسه ای در استان کردستان نیازمند رعایت اصول و مقرراتی است که معمولا در اساسنامه این موسسات نیز قید می شود. برای مثال، موسسات غیرتجاری در کردستان با حداقل اعضاء ممکن یعنی دو نفر شریک هم امکان تشکیل دارد. از این گذشته، سرمایه لازم برای تشکیل این موسسات نیز آنچنان بالا نیست و شما فقط با تامین سرمایه یک میلیون ریالی نیز می توانید موسسه مطلوبتان را در کردستان ثبت و راه اندازی کنید. منتها باید بدانید که:

  • اولا سرمایه مذکور نقدی و در تعهد اعضاء موسسه است.
  • دوما هیچ محدودیتی بر میزان افزایش این سرمایه وجود ندارد.
  • سوما مسئولیت اعضا در زمینه قروض موسسه به مقدار سرمایه آنهاست.

علاوه بر موارد فوق، تعین دستکم 2 مدیر برای موسسه و عدم الزام موسسین در انتخاب بازرس برای موسسه نیز جزء اصول تشکیل موسسات غیرتجاری در کردستان می باشد.

اصول و مقررات ثبت موسسه غیرتجاری در کردستان

چگونگی تشکیل موسسه در کردستان

برای تشکیل موسسه غیرتجاری در کردستان، اولین گام انتخاب اعضای هیات مدیره می باشد. چراکه قانونا مدیران موسسه مسئول پیگیری امور مربوط به روند تاسیس موسسه هستند. یکی از اقدامات مهم در جهت تشکیل موسسات نیز تنظیم و ارائه اسنادی است که برای ثبت آن موسسه الزامی است. از همین رو نیز تنظیم و تکمیل تقاضانامه به همراه ارائه اساسنامه تنظیمی و صورت جلسات مجمع عمومی جزء ضروریات مهم محسوب می شود. فرم این مدارک غالبا بصورت فرم خام توسط اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. اسناد مذکور بایستی در قالب 2 نسخه و با ذکر تاریخ و قید امضاء کلیه شرکا به دفتر اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری سنندج به نشانی انتهای بلوار جانبازان، سایت اداری، اداره کل ثبت اسناد و املاک کردستان، واحد ثبت شرکتها ارسال گردد. اما کماکان در اینباره توجه به دو نکته مهم بسیار حیاتی است:

نکات تشکیل موسسات غیرتجاری در کردستان

در کنار اسناد و مدارک فوق الذکر تهیه مجوز برای ثبت موسسه غیرتجاری جزء الزامات قانونی محسوب می شود. در این مورد باید به این نکته توجه کرد که مجوز لازم برحسب نوع موسسه انتخابی متفاوت است. معمولا برای ثبت موسسات انتفاعی، مجوز تاسیس از ادارات و نهادهای ذیصلاح در استان کردستان درخواست می شود و برای ثبت موسسات غیرانتفاعی نیز مجوز تاسیس از اداره کل اطلاعات نیروی انتظامی استان کردستان درخواست می گردد.

فرآیند ثبت موسسه غیرتجاری در کردستان

بعد از تنظیم و تکمیل مدارک ضروری، متقاضیان برای ثبت موسسه غیرتجاری در کردستان بایستی 3 مرحله را بصورت متوالی انجام داده و در ادامه با تشکیل پرونده در اداره دارائی، کد اقتصادی موسسه را دریافت کنند. مرحله اول از این کار مراجعه به سایت اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری www.sherkat.ssa.ir و تکمیل اطلاعات درخواستی به همراه انتخاب نام موسسه مطابق ضوابط قانونی است. در مرحله دوم لازم است تا کلیه مدارک تهیه شده به آدرس دفتر اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری سنندج به نشانی انتهای بلوار جانبازان، سایت اداری، اداره کل ثبت اسناد و املاک کردستان، واحد ثبت شرکتها ارسال گردد. در این اداره مراحل اداری ثبت موسسه انجام شده و پیش نویس آگهی ثبت موسسه پس از تحریر در اختیار متقاضیان قرار میگیرد تا آنها ظرف مدت یکماه به درج آن در روزنامه رسمی بپردازند.

تصویر شماتیک از مراحل سه گانه فوق بصورت زیر می باشد:

فرآیند ثبت موسسه غیرتجاری در کردستان

با توجه به توضیحات فوق میتوان نتیجه گیری کرد که برای انجام کار ثبت موسسه غیرتجاری در کردستان، ارائه مدارک زیر به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری سنندج حتمی است:

  • اساسنامه (دو نسخه)
  • تقاضانامه (دو نسخه)
  • صورت جلسه (دو نسخه)
  • کپی مدارک شناسائی
  • مجوز تاسیس

از مزایای ثبت شرکت در برخی از کشورهای اروپایی می توان به اخذ اقامت آن کشورها اشاره کرد. یکی از مثالهای معروف و پرمتقاضی در اینباره ثبت شرکت GmbH در اتریش و اخذ کارت اقامت این کشور می باشد. هموطنان گرامی علاقه مند مهاجرت به اتریش 2021 می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا دریافت مشاوره حرفه ای با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت درارتباط باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *