ویزای تحصیلی

رشته روانشناسی در لهستان

رشته روانشناسی در لهستان

لهستان کشور ارزان قیمتی است اما فعالیت به عنوان روانشناس در این کشور و تحصیل رشته روانشناسی در لهستان مستلزم تسلط داشتن به زبان لهستانی است. پس در شرایطی که افراد می توانند در کشورهایی که دانشگاه های به مراتب بهتر، اقتصاد قوی تر و سطح درآمد بالاتری دارند، تحصیل کنند، افراد کمی سراغ لهستان می روند. در سال 2021 بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل رشته روانشناسی عبارت هستند از: کانادا، انگلیس، آمریکا، آلمان، هلند، فرانسه و ایتالیا. با این وجود نمی توان منکر شد ارزان بودن هزینه های زندگی و تحصیل در لهستان ممکن است برخی افراد را ترغیب به یادگیری زبان لهستانی و تلاش برای اخذ پذیرش رشته روانشناسی از دانشگاه های این کشور کند؛ باید توجه داشت که این امر مستلزم قبولی در آزمون ورودی است.

البته علی رغم برخی نکات منفی در خصوص تحصیل در لهستان، نباید فراموش کرد این کشور که در اروپای مرکزی واقع شده، توسعه یافته است و ششمین اقتصاد قوی در اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است. لهستان همچنین استانداردهای بالایی برای زندگی شهروندان خود دارد و به دلیل امنیت بالا مورد توجه برخی دانشجویان بین المللی قرار می گیرد. لهستان همچنین سیستم بهداشتی مطابق استانداردهای تحادیه اروپا دارد و نظام تحصیلی آن نیز بر همین مبنی ایجاد شده و رشد کرده است. در این مقاله برای علاقمندان به تحصیل در لهستان اطلاعاتی راجع به موارد ذیل ارائه می شود:

  • هزینه های تحصیل روانشناسی در لهستان چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه ها برای تحصیل روانشناسی در لهستان کدام اند؟
  • سطح درآمد روانشناسان در لهستان چقدر است؟
  • نرخ بیکاری لهستان در سال 2021 به چه صورت است؟

هزینه های تحصیل رشته روانشناسی در لهستان

شهریه دانشگاه های لهستان و همچنین هزینه زندگی در این کشور شباهت های زیادی با کشور مجارستان دارد. با این تفاوت که مجارستان دانشگاه های بیشتری دارد و دوره های بیشتری برای رشته های مختلف از جمله روانشناسی به زبان انگلیسی ارائه می نماید. در لهستان هر دانشگاهی شهریه متفاوتی را متناسب با مقطع تحصیلی دانشجویان روانشناسی از آن ها اخذ می نماید که به طور متوسط به شرح ذکر شده در نمودار ذیل است:

میانگین شهریه سالانه رشته روانشناسی در دانشگاه های لهستان

البته با وجود شباهت های زندگی و تحصیل در 2 کشور مجارستان و لهستان، باید توجه داشت که لهستان کمی ارزان قیمت تر است. مثلا در حالی که هزینه زندگی در مجارستان معمولا 500€ تا 700€ (یورو) می باشد، زندگی در لهستان غالبا بین 450€ تا 600€ (یورو) هزینه خواهد داشت. منتهی دانشجویان برای این که هزینه های زندگی در لهستان را به ماهی 450€ یا 400€ (یورو) کاهش دهند، باید به جای اجاره آپارتمان، در خوابگاه های دانشجویی این کشور اقامت داشته باشند. البته اجاره بها در لهستان از کشورهایی مثل نروژ، اتریش، سوئیس، دانمارک، هلند و غیره، به مراتب ارزان تر است. در نمودار ذیل حدود اجاره بهای آپارتمان در لهستان طی سال 2021 بررسی شده است:

میانگین اجاره بهای ماهانه آپارتمان در لهستان

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته روانشناسی در لهستان

تحصیل رشته روانشناسی در لهستان شباهت هایی با رشته هایی مثل دندانپزشکی، پزشکی، پرستاری و غیره دارد. چرا که در تمامی این رشته ها دانشجویان باید در آزمون ورودی قبول شوند تا بتوانند به دانشگاه مورد نظر خود در لهستان راه پیدا کنند. هرچه رتبه و سطح علمی فرد بهتر باشد، امکان تحصیل رشته روانشناسی را در دانشگاه های بهتری خواهد داشت و شانس کاریابی وی به عنوان یک روانشناس غیر لهستانی، پس از فارغ التحصیلی بیشتر خواهد شد. بهترین دانشگاه های لهستان عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های لهستان برای تحصیل رشته روانشناسیرتبه ملی دانشگاهشهری که دانشگاه مزبور در آن واقع شده است
Uniwersytet Warszawski1Warszawa
Uniwersytet Jagiellonski2Kraków
Akademia Górniczo-Hutnicza3Kraków
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu4Poznan
Uniwersytet Mikolaja Kopernika w Toruniu5Torun
Uniwersytet Wroclawski6Wroclaw
Politechnika Wroclawska7Wroclaw
Uniwersytet Gdanski8Gdansk
Uniwersytet Marii Curie-Sklodowskiej w Lublinie9Lublin
Uniwersytet Slaski w Katowicach10Katowice

کار ضمن تحصیل رشته روانشناسی در لهستان

کار ضمن تحصیل رشته روانشناسی در لهستان

کار ضمن تحصیل در لهستان مجاز شناخته شده منتهی برای گروه خاصی از دانشجویان. در واقع دانشجویان اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا یا به عبارتی EU/EEA students هستند که به راحتی می توانند در لهستان کار کنند و نیاز به اخذ مجوز خاصی ندارند. اما دانشجویان بین المللی علاوه بر این که باید مجوز کار (work permit) بگیرند تنها در صورتی توسط کارفرمای لهستانی استخدام می شوند که وی هیچ فرد شایسته ای از حوزه اقتصادی اروپا یا اتحادیه اروپا را نتواند برای موقعیت شغلی مورد نظرش پیدا کند.

شرایط کار رشته روانشناسی در لهستان پس از تحصیل

کار پس از تحصیل در لهستان برای دانشجویان غیر اروپایی نسبتا ساده تر از کار ضمن تحصیل است. هرچند در خصوص کار پس از فارغ التحصیلی رشته روانشناسی در لهستان باز هم شرایط دانشجویان اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا بهتر خواهد بود. گروه مذکور می توانند بدون هیچ محدودیتی پس از اتمام تحصیلات خود در لهستان بمانند و دنبال کار بگردند. این در حالی است که غیر اروپایی ها پس از به اتمام رساندن تحصیلات خود باید ویزای پس از تحصیل لهستان را بگیرند و با اخذ مجوزهای لازم به عنوان روانشناس مشغول به کار شوند. پس از کاریابی در نهایت امکان اخذ ویزای کاری لهستان وجود خواهد داشت که در نهایت می تواند تبدیل به اقامت دائم و حتی پاسپورت این کشور شود.

رشته روانشناسی در تمامی کشورهای توسعه یافته بازار کار خیلی خوبی دارد و لهستان هم از این قاعده مستثنی نیست. خصوصا با توجه به این که نرخ بیکاری لهستان در سال 2021 تنها 3.04% می باشد و موقعیت های شغلی زیادی در این کشور وجود دارد. در لهستان رواشناسان سطح درآمد خوبی دارند به طوری که متوسط درآمد سالیانه آن ها PLN127733 (زلوتی لهستان) است. یعنی درآمد ساعتی یک روانشناس در این کشور به طور متوسط PLN61 (زلوتی لهستان) می باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص تحصیل رشته روانشناسی در لهستان، هزینه های مربوطه، امکان کار ضمن تحصیل و پس از فارغ التحصیلی و غیره توضیحاتی ارائه شد که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *