ویزای تحصیلی

رشته زمین شناسی در گرجستان

رشته زمین شناسی در گرجستان

رشته زمین شناسی در گرجستان بسیار ارزان قیمت است اما بازار کار این رشته برای علاقه مندان به تحصیل زمین شناسی در گرجستان مناسب نیست. در حالی که گرجستان از نظر جغرافیایی در اوراسیا واقع شده، به رغم تلاش های دولت این کشور هنوز به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا از سوی EU پذیرفته نشده است. این کشور تقریبا فقیر نه تنها نرخ بیکاری بالای 18% دارد، بلکه موقعیت های کار یموجود در آن نیز غالبا ربطی به تخصص ندارند. مثلا جوانان گرجستانی به یکی از موضوعاتی که انتقاد می کنند این است که فارغ التحصیل رشته فیزیک هستند اما امکان کار با رشته خود را در گرجستان ندارند و ناچارند به سراغ کارهای اصطلاحا یدی مثل جابجایی بار با کامیون و غیره بروند.

علاوه بر تعداد کم فرصت های شغلی تخصصی در گرجستان، سطح درآمد در این کشور نیز خیلی کم است؛ یعنی مردم گرجستان حتی در بهترین حالت مثلا در مشاغل پزشکی و مدیریت نیز قدرت خرید پایینی نسبت به همکاران خود در کشورهایی مثل روسیه، ترکیه و غیره دارند. رشته زمین شناسی نیز از جمله رشته هایی است که در تمامی کشورها موقعیت های کاری ایده آل ندارد و تنها کشورهای توسعه یافته هستند که به مسائل زمین شناسی آن طور که باید اهمیت می دهند و متخصصین این حوزه را ارج می نهند. نتیجتا علاقمندان به رشته زمین شناسی بهتر است کشورهایی مثل کانادا، فرانسه، انگلیس، ایسلند، سوئد و غیره را انتخاب نمایند. با این وجود نزدیکی به ایران، ارزان بودن و غیره از جمله دلایل تحصیل در گرجستان است و موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز به همین دلیل در این مقاله راجع به موارد ذیل توضیح می دهند:

  • هزینه های تحصیل رشته زمین شناسی در گرجستان چقدر است؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای گرجستان کدام اند؟

هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در گرجستان

ابتدائا لازم به ذکر است که وقتی بازار کار رشته ای خاص در کشوری مناسب نباشد، طبیعتا تمایل به تحصیل در آن رشته چه از سوی دانشجویان بومی و چه از سوی خارجی ها کم می شود. رشته زمین شناسی در گرجستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. چرا که مثلا وقتی کسی تحصیل در گرجستان یا هر کشور دیگری را انتخاب می نماید معمولا قصد دارد بعد از فارغ التحصیلی شغلی در آن کشور مرتبط با رشته خود پیدا کرده و اقامتش را تمدید نماید. اما وقتی موضوعی که در آن مهارت دارد، موقعیت های شغلی خیلی کمی داشته باشد طبیعتا شانس وی برای کاریابی کم خواهد بود. با این حال علاقمندان به رشته زمین شناسی در گرجستان توجه داشته باشند در دوره های معدودی که در دانشگاه های گرجستان در خصوص این رشته برگزار می شود شهریه دریافتی پایین است.

اما میزان دقیق شهریه را علاوه بر نوع رشته و دانشگاه مقطع تحصیلی افراد مشخص می کند. به طور کلی در سال 2021 تحصیل در رشته زمین شناسی در دانشگاه های گرجستان سالانه بین 1000$ تا 5000$ (دلار آمریکا) هزینه به دنبال دارد. البته به شهریه دانشگاه باید هزینه های زندگی در گرجستان را نیز افزود که برای یک نفر حدودا بین 300$ تا 550$ (دلار آمریکا) می باشد. لازم به ذکر است امکان اخذ بورسیه های تحصیلی هم از دانشگاه های گرجستان وجود دارد اما در مجموع با توجه به این که گرجستان کشوری نسبتا فقیر است، تعداد این بورسیه ها بسیار کم می باشد.

هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در گرجستان

بهترین دانشگاه ها برای رشته زمین شناسی در گرجستان

فارغ التحصیل شدن از دانشگاهی که رنکینگ ملی خوبی در گرجستان داشته باشد در کاریابی موثر است. به همین دلیل این دانشگاه ها طرفداران بیشتری دارند؛ البته نباید فراموش کرد رنکینگ جهانی دانشگاه های گرجستان خوب نیست. در جدول ذیل بهترین دانشگاه های گرجستان برای تحصیل در رشته زمین شناسی معرفی شده اند:

رتبه دانشگاه در رنکینگ ملیبهترین دانشگاه های گرجستان برای رشته زمین شناسیشهری که دانشگاه در آن واقع شده است
1Ivane Javakhishvili Tbilisi State Universityتفلیس
2Ilia State Universityتفلیس
3Georgian Technical Universityتفلیس
4The University of Georgiaتفلیس
5International Black Sea Universityتفلیس
6Batumi Shota Rustaveli State Universityباتومی

به منظور اخذ پذیرش در رشته زمین شناسی از این دانشگاه ها توجه به نکات ذیل ضروری است:

  • داشتن مدرک زبان انگلیسی
  • داشتن مدرک مرتبط مثلا علاقمندان به شروع رشته زمین شناسی از مقطع کارشناسی باید دیپلم 12 ساله ریاضی یا تجربی و متقاضیان کارشناسی ارشد باید مدرک کارشناسی مرتبط با رشته زمین شناسی را ارائه نمایند.

کار ضمن تحصیل در رشته زمین شناسی در گرجستان

دانشجویان به طور قانونی اجازه کار در گرجستان را دارند؛ این در حالی است که در کشوری مثل قطر نه تنها کسی نمی تواند قانونا ضمن تحصیل کار کند بلکه این کشور خارجی هایی را که برای تحصیل به قطر می روند مجبور می کند تا 5 روز بعد از اخذ مدرک تحصیلی خود خاک این کشور را ترک کنند. البته با وجود قانونی بودن کار ضمن تحصیل و همچنین کار پس از فارغ التحصیلی باید توجه داشت نرخ بیکاری در گرجستان بالای 18% است و خود گرجستانی ها نیز به دنبال کار هستند. پس کسی که نه با بازار کار این کشور آشنایی دارد و نه به زبان گرجی تسلط دارد، عملا شانس کاریابی در گرجستان را نخواهد داشت.

درآمد زمین شناسان در گرجستان

سطح درآمد زمین شناسان در گرجستان طی سال 2021 در نمودار ذیل نشان داده شده است:

درآمد ماهانه زمین شناسان در گرجستان

البته میزان دقیق درآمد هر زمین شناسی را در گرجستان سابقه کار، جنسیت، مهارت و سطح تحصیلات وی مشخص می نماید. اما به طور کلی زمین شناسان در گرجستان ماهانه 10200GEL (لاری) یعنی سالی 122000GEL (لاری) درآمد دارند. اما مثلا متوسط درآمد زمین شناسانی که 10 تا 15 سال سابقه کار مرتبط در گرجستان دارند ماهانه 13000GEL (لاری) می باشد. در حالی که کسانی که کم تر از 2 سال سابقه کار داشته باشند ماهی 5920GEL (لاری) درآمد کسب می نمایند. در این مقاله راجع به رشته زمین شناسی در گرجستان توضیحاتی ارائه گردید که امید است مفید بوده باشد. علاقمندان به تحصیل در گرجستان، ترکیه، روسیه، مجارستان، کانادا، ایتالیا، هلند و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *