ویزای تحصیلی

رشته های تحصیلی در گرجستان

رشته های تحصیلی در گرجستان

رشته های تحصیلی در گرجستان متنوعند و طرفداران زیادی دارند چرا که تحصیل در این کشور ارزان قیمت است و به همین سبب مورد توجه قرار میگیرد. گرجستان یکی از کشورهایی است که از اتحاد جماهیر شوروی سابق جدا شده و در حال حاضر با توجه به معیارهای مختلف در گروه کشورهای در حال توسعه و نسبتا فقیر طبقه بندی می شود. البته رشد صنعت توریسم درآمدی برای این کشور در سال های اخیر به همراه داشته و منجر به ایجاد فرصت های شغلی شده است. در غرب گرجستان دریای سیاه قرار دارد و در شمال آن روسیه، در جنوب ترکیه و ارمنستان و در جنوب شرقی نیز کشور آذربایجان قرار گرفته است. گرجستان کشوری نسبتا کوچک است که حدود 70000 کیلومتر مربع وسعت دارد و جمعیت آن کم تر از 4 میلیون نفر می باشد.

همان طور که اشاره کوتاهی شد شهریه دانشگاه های گرجستان غالبا کم است و زندگی در این کشور نیز خیلی پرهزینه نخواهد بود. همین عوامل سبب شده اگرچه نرخ بیکاری در این کشور بالا است و مردم آن امکانات رفاهی و آزادی های اجتماعی ندارند، برخی دانشجویان از کشورهای کم تر توسعه یافته مثل ترکمنستان، قزاقستان، ارمنستان، پاکستان و غیره علاقه مند به تحصیل و زندگی در گرجستان باشند. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص گرجستان به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • متوسط شهریه لازم برای رشته های تحصیلی در گرجستان طی سال 2022-2023 چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در کشور گرجستان کدام اند؟
  • شرایط کار پس از تحصیل در این کشور چگونه می باشد؟
  • مهم ترین دانشگاه های گرجستان کدامند؟
  • دانشگاه های پزشکی این کشور کدامند؟
  • هزینه های تحصیل در رشته های مختلف در این کشور چقدر است؟

معرفی رشته های تحصیلی در گرجستان

زبان رسمی در گرجستان زبان گرجی است و تحصیل در کشور گرجستان نیز علی الخصوص در مقطع کارشناسی به این زبان صورت می گیرد. منتهی برخی از دانشگاه های گرجستان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری را بعضا به زبان انگلیسی نیز برگزار می نمایند. تقریبا طیف وسیعی از رشته های تحصیلی در دانشگاه ها و کالج های گرجستان تدریس می شوند اما از جمله محبوب ترین آن ها، چه نزد خود گرجی ها و چه نزد دانشجویان بین المللی، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • پزشکی
  • پرستاری
  • داروسازی
  • دامپزشکی
  • دندانپزشکی
  • گرایش های مختلف مهندسی از جمله مهندسی عمران، برق و الکترونیک، شیمی و غیره
  • حقوق
  • علوم سیاسی
  • روانشناسی
  • عکاسی
  • طراحی لباس و غیره

شهریه رشته های تحصیلی در گرجستان

گرجستان به لحاظ شاخص توسعه انسانی در دنیا رتبه 70 را دارد که جایگاه خوبی به حساب نمی آید. منتهی ارزان بودن تحصیل و زندگی سبب شده بسیاری از دانشجویان با توان مالی کم از کشورهای کم تر توسعه یافته ای مثل ترکمنستان و پاکستان، گرجستان را مقصد تحصیلی خوبی تشخیص دهند. شهریه دانشگاه های گرجستان در سال 2022 با توجه رشته انتخابی و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود. حدود شهریه دانشگاه های گرجستان سالیانه بین 500$ تا 8000$ (دلار آمریکا) می باشد و زندگی در این کشور نیز ماهیانه حدود 300$ تا 450$ (دلار آمریکا) هزینه دربرخواهد داشت. همان طور که مشاهده می شود هزینه زندگی در گرجستان بیش از 23% ارزان قیمت تر از ایران می باشد و اجاره مسکن نیز به تنهایی در گرجستان نزدیک به 40% کم تر ایران است. نمودار ذیل نشان داده چه بخشی از هزینه های زندگی گرجستان به اجاره مسکن تعلق دارد:

هزینه زندگی در گرجستان

متوسط نرخ اجاره مسکن در گرجستان در سال 2022 بیان شده است:

نوع مسکنمتوسط اجاره ماهیانه در گرجستان به دلار آمریکا
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای بزرگ$350
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای کوچک$220
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای بزرگ$650
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای کوچک$430

البته علی رغم ضعف های بسیاری که ساختار اقتصاد گرجستان دارد، نرخ تورم در این کشور پایین است در نتیجه مردم گرجستان مدام با افزایش قیمت های خوراک، پوشاک، مسکن و غیره مواجه نخواهند بود. برای بررسی بهتر این موضوع در جدول ذیل نرخ تورم در گرجستان طی چند سال پیاپی نشان داده شده است:

سالنرخ تورم در گرجستان
2015%4
2016%2.14
2017%6.04
2018%2.62
2019%6.50
2020%6.10
2021%7.93
2022%6.98

شرایط کار با انتخاب رشته های تحصیلی در گرجستان

امکان کار ضمن تحصیل در گرجستان کم است چرا که نرخ بیکاری در این کشور بالا می باشد. به عبارت دقیق تر نرخ بیکاری در جولای سال 2022 حدود 12.6% گزارش شده است در حالی که 68% گرجی ها، به دلیل این که در زمینه تخصص خود امکان فعالیت ندارند، خود را بیکاری می دانند. اما پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های برتر گرجستان که رنکینگ ملی خوبی دارند کسانی که به زبان رسمی گرجستان، یعنی زبان گرجی، مسلط باشند شانس خوبی برای استخدام شدن خواهند داشت. علی الخصوص فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با پزشکی و همچنین گرایش های مختلف مهندسی؛ این در حالی است که رشته هایی مثل ریاضی محض، فیزیک، شیمی و غیره بازار کاری در گرجستان نخواهد داشت.

شرایط کار با انتخاب رشته های تحصیلی در گرجستان

بهترین دانشگاه های گرجستان

همان طور که اشاره شد، فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های گرجستان که رنکینگ و سطح علمی خوبی دارند، مزیت خوبی برای افراد به حساب می آید. از جمله بهترین دانشگاه های گرجستان در سال 2022 می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

رتبه در رنکینگ ملیبهترین دانشگاه های گرجستان در سال 2022شهری که دانشگاه در آن واقع گردیده
1Ivane Javakhishvili Tbilisi State UniversityTbilisi
2Ilia State UniversityTbilisi
3Georgian Technical UniversityTbilisi
4The University of GeorgiaTbilisi
5International Black Sea UniversityTbilisi
6Batumi Shota Rustaveli State UniversityBatumi
7Tbilisi State Medical UniversityTbilisi
8Caucasus International UniversityTbilisi
9Caucasus UniversityTbilisi
10Georgian Institute of Public AffairsTbilisi

البته کسانی که قصد مهاجرت به گرجستان را دارند باید توجه داشته باشند امکانات رفاهی، بهداشتی و آموزشی در این کشور پایین تر از سطح استاندارد است. مردم گرجستان همچنین قدرت خرید پایینی دارند چرا که واحد پول رسمی این کشور یعنی لاری گرجستان ارزش و اعتبار زیادی در مقایسه با دلار و یورو ندارد. متوسط درآمد مردان در گرجستان ماهیانه GEL1069 (لاری گرجستان) یعنی معادل 398$ (دلار آمریکا) است؛ در حالی که متوسط درآمد ماهیانه زنان پایین تر است و در ماه حدود 300$ (دلار آمریکا) می باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص رشته های تحصیلی در گرجستان توضیحاتی ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *