ویترین

رشته پزشکی در سودان

رشته پزشکی در سودان

رشته پزشکی در سودان از جمله بهترین رشته های تحصیلی است که همه ساله دانشجویان زیادی را به سوی خود جلب می کند. رشته ای که در اغلب دانشگاه های سودان به زبان انگلیسی و در سطح لیسانس MBBS ارائه می شود. معمولا هم این برنامه تحصیلی در دانشگاه های سودان 5 سال طول می کشد و از بهترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل پزشکی می توان به دانشگاه خارطوم اشاره کرد. اما امتیاز اصلی تحصیل این رشته پرطرفدار در کشور سودان نیز هزینه مقرون به صرفه آن است.

  • شرایط تحصیل پزشکی در سودان چیست؟
  • مدارک لازم برای تحصیل در این رشته چیست؟
  • بهترین دانشگاه های سودان جهت تحصیل این رشته چیست؟
  • آیا مدرک پزشکی سودان معتبر است؟
  • هزینه تحصیل پزشکی در سودان چقدر است؟
  • نحوه درخواست ویزای تحصیلی سودان چگونه است؟
  • تحصیل پزشکی در سودان چند سال است؟

اینها سوالاتی است که درباره تحصیل پزشکی در سودان 2024 مطرح می شود و ما در این مقاله به پاسخ این سوالات پاسخ می دهیم. شما عزیزان هر سوالی که درباره تحصیل در خارج و شرایط اعزام دانشجو دارید را می توانید با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در میان بگذارید.

شرایط تحصیل رشته پزشکی در سودان

در حال حاضر حدود 24 دانشگاه در سودان وجود دارد که به ارائه برنامه های علوم پزشکی در این کشور می پردازند. معمولا هم برنامه پزشکی در دانشگاه های سودان در مقطع لیسانس و در طی 5 سال به دانشجویان متقاضی ارائه می شود. ساختار این برنامه تحصیلی در سودان نیز به گونه ای است که دانشجویان هم مفاهیم تئوریکی و پایه پزشکی و هم مفاهیم کاربردی و کلینیکی پزشکی را فراگرفته و به ارتقای مهارت خودشان می پردازند. ضمنا سال آخر پزشکی در دانشگاه های علوم پشکی سودان به کارآموزی یا همان دوره انترنی اختصاص می یابد.


هایلایت های رشته پزشکی در سودان
برنامه تحصیلیپزشکی
مدت تحصیل5 سال
مدرک اعطاییMBBS
بهترین دانشگاهدانشگاه خارطوم
متوسط شهریه$1205 (دلار) در سال

بر اساس بررسی های انجام شده نیز دانشگاه های علوم پزشکی سودان کلا 24 برنامه پزشکی را عمدتا به زبان انگلیسی ارائه می دهند. که از جمله برنامه های تحصیلی محبوب در رشته پزشکی سودان نیز می توان به برنامه های زیر اشاره کرد:

  • برنامه پزشکی
  • برنامه داروسازی
  • برنامه پرستاری
  • برنامه مامایی
  • برنامه دندانپزشکی

تحصیل رشته پزشکی در سودان چند سال است؟

از مواردی که در زمینه اخذ پذیرش و تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی سودان بایستی مورد توجه قرار گیرد، مدت تحصیل در رشته پزشکی است. معمولا دوره پزشکی یا مدیکال کورس در اغلب دانشگاه های سودان حدود 5 سالی طول می کشد. که این به 10 ترم تقسیم می شود و هر ترم نیز در حدود 20 هفته آموزشی است. دانشجویان پزشکی نیز در قالب این دوره تحصیلی زیر نظر بهترین اساتید پزشکی سودان آموزش می بینند. نکته آخر اینکه خود برنامه پزشکی در سودان یک برنامه دوگانه به صورت زیر است:

سیستم آموزش پزشکی در سودان

بهترین دانشگاه های پزشکی در سودان

یکی از محاسن و امتیازات تحصیل رشته پزشکی در سودان وجود دانشگاه های مختلف است. همین امر نیز شاید انتخاب بهترین دانشگاه پزشکی را برای داوطلبان کمی دشوار بکند. به همین دلیل نیز برترین دانشگاه های علوم پزشکی سودان را می توان بر حسب عملکرد تحقیقاتی آنها هم در سطح ملی و هم بین المللی تعیین کرد. همان طوری که در جدول زیر هم ملاحظه می شود، دانشگاه خارطوم برترین دانشگاه پزشکی حال حاضر کشور سودان به حساب می آید:

دانشگاهرتبه در آفریقارتبه بین المللی
دانشگاه خارطوم29972
دانشگاه جزیره1042319
دانشگاه نیلاین1402979
دانشگاه علم و فناوری سودان1533230
دانشگاه فناوری و علوم پزشکی1613367
دانشگاه اسلامی امدورمان1803701

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی سودان

فرآیند پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی سودان نسبتا آسان است. از آنجایی که برای پذیرش از دانشگاه های پزشکی سودان یک سیستم متمرکزی وجود ندارد. از همین رو نیز دانشجویان بایستی درخواست خودشان را مستقیما به دانشگاه مربوطه در سودان ارائه دهند. بالاخره دانشجویان متقاضی تحصیل در این رشته جذاب در دانشگاه های سودان بایستی که از شرایط زیر برخوردار باشند تا شانس پذیرش آنها بالا باشد:

  • مدرک دیپلم متوسطه معادل دیپلم سودان
  • کارنامه تحصیلی با نمرات حداقل 50% در دروس ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی
  • مدرک دانش زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل

نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی سودان

هزینه تحصیل رشته پزشکی در سودان

همان طوری که در مطالب فوق نیز گفته شد، هزینه تحصیلی رشته پزشکی در سودان در مقایسه با دیگر کشورها بسیار پایین تر است. مطابق آمار نیز میانگین هزینه مذکور در دانشگاه های سودان در حدود USD 1205 (دلار) است. علاوه بر هزینه مذکور هزینه زندگی دانشجویی در کشور سودان نیز مطرح است که متوسط این هزینه در کشور سودان بدون محاسبه اجاره منزل برای هر نفر در حدود $542 (دلار) و با در نظر گرفتن اجاره خانه نیز در حدود $1112 (دلار) است.

بورسیه های رشته پزشکی در سودان

دانشجویان پزشکی در سودان می توانند با استفاده از بورسیه های تحصیلی تحصیل رایگانی در این کشور داشته باشند. منتها نباید فراموش کرد که دانشگاه های سودان برای اعطای این بورس ها معمولا صلاحیت متقاضیان را از طریق چندین فاکتور مختلف شامل نیازمندی دانشجو، مدارک برتری آکادمیک آنها مثل نمره آزمون زبان IELTS و یا معدل کل GPA، مشخصات شخصی، توانایی رهبری و نیز از طریق مصاحبه مورد ارزیابی قرار می دهند. از جمله این بورسیه های پزشکی در سودان می توان به برنامه های زیر اشاره کرد:

  • بورسیه بین المللی برای دختران
  • پاداش های بین المللی LWF در زمینه الهیات
  • بورسیه Dermadry
  • بورسیه Chevening

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در سودان

با اینکه رشته پزشکی یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین رشته های تحصیلی است. اما تحصیل این رشته جذاب در سودان همراه با یکسری سوالات و ابهامات است. یکی از سوالات مهم و مورد تاکید در اینباره نیز معایب و مزایای تحصیل پزشکی در سودان است. که در قالب نمودار زیر به ارزیابی آنها می پردازیم:

مزایا و معایب تحصیل رشته پزشکی در سودان

امتیازهای تحصیل پزشکی در کانادا

ویزا بمنظور تحصیل رشته پزشکی در سودان

کلا فرآیند پذیرش آکادمیک از سودان شامل دو مرحله است. مرحله اول اخذ پذیرش یا Admission از دانشگاه علوم پزشکی سودان و مرحله دوم کار نیز درخواست ویزای دانشجویی سودان است. منتها زمانبندی و توجه به ددلاین های مقرر در هر دو مرحله بسیار ضروری است. مطابق قوانین مهاجرتی سودان نیز دانشجویان به محض دریافت تاییدیه پذیرش خودشان از دانشگاه پزشکی سودان می توانند فرآیند درخواست ویزای خودشان را شروع بکنند. پس با این توضیح اکنون به مرور معیارهای صلاحیت اخذ ویزای دانشجویی سودان به شرح زیر می پردازیم:

یکی از بهترین گزینه ها برای تحصیل پزشکی در سال 2024 کشور ترکیه است. در واقع تحصیل پزشکی در ترکیه هم به سبب کیفیت تحصیلی قابل قبول و هم به خاطر هزینه های مقرون به صرفه اش به دانشجویان این رشته توصیه می شود. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از مرحله پذیرش دانشگاهی تا مرحله دریافت ویزای تحصیلی ترکیه همراه مطمئن شما عزیزان است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *