ویترین

صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی

صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی

نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت های نسبی بشرط رضایت حداکثری شرکاء آزاد است. از مدارک مهم برای نقل و انتقالات، ارائه صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی می باشد. صورتجلسه مذکور سندی رسمی است که معمولا هم روی سربرگ شخصیت حقوقی تنظیم و پس از امضاء شرکا به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری تحویل داده می شود. صورتجلسه مربوطه حتما در سه برگ با امضای کل شرکا تهیه و سپس به انضمام سایر مدارک به اداره ثبت شرکتها تحویل داده می شود.

علاوه بر صورتجلسه نیز ارائه مدارک دیگر از جمله ارائه سند رسمی برای انجام این نقل و انتقال بسیار مهم است. اما نباید فراموش کنیم که کل این فرآیند یعنی شامل تنظیم، ثبت، ارسال و درج صورتجلسه در روزنامه رسمی کاری حرفه ای و در حیطه تخصصی وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد. پس توصیه می شود که قبل از انجام اقدامی پیرامون تغییرات در شرکت و تنظیم صورتجلسه مربوطه حتما با کارشناسان و وکلای موسسه ما در ارتباط باشید.

شرایط نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی

معمولا نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی به صورت ارادی و آزادانه انجام می شود. اما شرکاء محترم باید به این نکته مهم نیز عنایت داشته باشند که طبق ماده 123 قانون تجارت ایران، نقل و انتقال سهم الشرکه فقط و فقط با رضایت اکثریت شرکاء همان شرکت امکان پذیر است! برای همین نیز قانونگذار جهت نقل و انتقال صحیح و قانونی سهم الشرکه، شرکاء را ملزم به رعایت شرایط زیر کرده است:

شرایط نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی

بنابراین به استناد ماده 103 از قانون تجارت ایران تنظیم سند محضری انتقال سهم الشرکه ورضایت طرفین معامله در انجام این نقل و انتقال جزء شروط اصلی این کار می باشد. ضمنا شرط اصلی دیگر در این رابطه تنظیم و ارائه صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی می باشد. صورتجلسه مورد بحث در طی جلسه مجمع عموم فوق العاده شرکتهای نسبی تنظیم می شود که وظیفه اصلی این مجمع نیز بررسی و بحث پیرامون تغییرات درون شرکتی من جمله تغییرات اساسنامه شرکت می باشد. فقط در صورت تایید کلیه شرکاست که صورتجلسه ای مثل صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی تنظیم و برای ثبت قانونی به اداره ثبت شرکتها ارسال میشود.

مدارک لازم برای نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی

همانگونه که در مطالب فوف الذکر هم بیان شد، امکان نقل و انتقال سهم الشرکه برای شرکاء در شرکتهای نسبی البته به شرط رضایت اکثریت شرکاء امکان پذیر است. فلذا برای انجام و پیاده سازی قانونی این نقل و انتقال نیز شرکاء به اسناد و مدارک زیر نیاز دارند:

  • اصل کپی سند نقل و انتقال تنظیم شده در دفترخانه اسناد رسمی
  • ارائه صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی
  • ارائه صورتجلسه جهت گزینش عضو جدید (در صورت خروج یکی از اعضاء هیئت مدیره)
  • ارائه دعوت نامه طبق مفاد اساسنامه (تنها در صورت تشکیل جلسه با اکثریت شرکاء)
  • کپی شناسنامه و کارت ملی شرکاء جدید

وظیفه تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی

وظیفه تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی

از نظر قانونی اعمال تغییرات در شرکتهای نسبی امری مجاز است و همانند اکثر تغییرات، نقل و انتقال سهم الشرکه نیز جزء شرح وظایف مجمع عمومی فوق العاده این شرکتها می باشد. در حقیقت این مجمع با حضور اکثریت شرکاء در محل فعلی شرکت تشکیل شده و موضوع نقل و انتقال سهم الشرکه در دستور کار این جلسه قرار می گیرد. ضمنا جلسه مذکور تنها با حضور اکثریت شرکا رسمیت می یابد و به همین دلیل در طی این جلسه انتخاب هیئت نظارت 3 نفری امری الزامی است. این 3 نفر از بین همان شرکا انتخاب میشوند و عبارتند از:

  • رئیس جلسه
  • ناظر جلسه
  • منشی جلسه

تصمیمات در این جلسه حتما بایستی با حداکثر اعضاء به تصویب برسد و خروجی بدست آمده از این جلسه نیز بایستی به صورت صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی به اداره ثبت شرکتها ارسال شود.

شرایط تکمیل صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی

غالبا تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی طبق مفاد اساسنامه بر عهده مجمع عمومی فوق العاده می باشد. این مجمع نیز پس از تایید و تنظیم صورتجلسه مذکور موظف است که این صورتجلسه را در 3 نسخه یا برگه تهیه و یکی از این نسخه ها را به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ارسال نماید. فلذا شرایط تنظیم قانونی خود صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی از قرار ذیل می باشد:

شرایط تکمیل صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی

جدا از مباحث فوق درباب تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال، شرکاء بایستی به قالب و چارچوب این صورتجلسه نیز توجه کنند. معمولا صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت های نسبی از سه بخش مهم تشکیل شده است. بخش اول این صورتجلسه که متعلق به مشخصات شخصیت حقوقی (شرکت نسبی) دارد. بخش دوم صورتجلسه مورد اشاره پیرامون مشخصات شخصیت حقیقی (شرکاء) و بخش سوم از آن هم مربوط به تصمیمات خود جلسه مجمع عمومی فوق العاده بدین شرح است:

بخش هاعنوانمفاد
بخش 1مشخصات شخصیت حقوقیاسم شرکت، شناسه ملی و غیره
بخش 2مشخصات شخصیت حقیقیاسامی شرکا و میزان سهم الشرکه آنها
بخش 3مشخصات مربوط به جلسهتصمیمات اتخاذ شده در جلسه

پروسه ثبت صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای نسبی

در واقع تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال در شرکتهای نسبی یک پروسه جدا و خود ثبت این صورتجلسه نیز پروسه جدایی است. در پروسه ثبت صورتجلسه مذکور باید توجه داشت که ابتدا محتوای کامل صورتجلسه در سامانه آنلاین اداره ثبت شرکتها درج و در ادامه تاییدیه پذیرش اینترنتی اخذ می شود. سپس صورتجلسه تنظیمی به همراه اسناد دیگر برای انجام ثبت نهایی بوسیله پست تحویل اداره ثبت شرکتها داده می شود. نهایتا نیز بعد از مراجعه به اداره مذکور، دفاتر ثبت امضاء و آگهی ثبت تغییرات برای درج در روزنامه تحویل شرکا داده می شود.

برای انجام یک سرمایه گذاری موفق و اخذ اقامت ترکیه 2021 اطلاع از الزامات ثبت شرکت در ترکیه جزء شروط بسیار مهم تلقی می شود. چرا که شرایط ثبت شرکت در این کشور متفاوت از شرایط ایران بوده و خود این مبحث نیز یک بحث حقوقی به شمار می رود. از همین رو برای اخذ یک نتیجه تضمینی و بسیار سریع توصیه می شود که برای انجام هر نوع سرمایه گذاری در ترکیه حتمابا وکلای حاذق موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *