مهاجرت

مقایسه زندگی در استرالیا و اروپا

مقایسه زندگی در استرالیا و اروپا

با مقایسه زندگی در استرالیا و اروپا میتوان علاوه بر کسب اطلاعات جالب و مفید همچنین با مزایا و معایب مهاجرت به این مناطق از جهان نیز آشنا شد. استرالیا کشوری ثروتمند و مرفه است و در رده بندی شاخص کیفیت زندگی در رده چهارم جهانی قرار داشته و برتری خود را به رخ خیلی از کشورهای اروپایی می کشد. شاید نکته و پوئن منفی درباره استرالیا هزینه تحصیل و زندگی بالای این کشور نسبت به اغلب کشورهای اروپایی باشد. اما درباب شرایط کار و سرمایه گذاری کشور استرالیا از اغلب کشورهای اروپایی وضعیت خوبی دارد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در هر یک از روش های مهاجرتی به استرالیا با ارائه بهترین مشاوره ها و راهنمائی ها در کنار هموطنان گرامی است.

  • تفاوت های عمده زندگی در اروپا و استرالیا چیست؟
  • ارزان ترین مسیر مهاجرت به این دو قاره چیست؟
  • بهترین کشورهای این دو قاره کدامند؟
  • فرایند مهاجرت به استرالیا و اروپا چه تفاوت هایی دارد؟
  • هزینه تحصیل در این دو قاره چه تفاوت هایی دارد؟

مقایسه کیفیت زندگی در استرالیا و اروپا

استرالیا کشوری پیشرفته و ثروتمند محسوب می شود که به لحاظ کیفیت زندگی یک تنه از اغلب کشورهای اروپایی جلو می باشد. مطابق آخرین رنکینگ شاخص استاندارد زندگی از سایت نامبئو، استرالیا بعد از دانمارک، سوئیس و فنلاند در رده چهارم برترین کشور جهان قرار دارد. جدول زیر نشانگر همین واقعیت مهم است:

کشورهاشاخص استاندارد زندگی
دانمارک192.53
سوئیس190.92
فنلاند186.40
استرالیا185.03

شاخص کیفیت زندگی را می توان بهترین شاخص برای تعیین بهترین شهر استرالیا برای زندگی نیز در نظر گرفت. در واقع اگر بخواهیم شاخص کیفیت زندگی در استرالیا را در یک مقیاس کوچکتر یعنی در بین شهرهای این کشور مقایسه کنیم به نتایج جالبتری نیز خواهیم رسید. همان طوری که در نمودار زیر نیز معلوم است، برخلاف تصور عموم که سیدنی را بهترین شهر برای زندگی می دانند ولی کانبرا و آدلاید از نظر استاندارد زندگی مشترکا در رتبه اول شهرهای استرالیا قرار دارد:

شاخص کیفیت زندگی در شهرهای استرالیا

مقایسه هزینه زندگی در استرالیا و اروپا

بعد دیگر از موضوع مقایسه زندگی در استرالیا و اروپا، بعد هزینه زندگی در این دو منطقه می باشد. بعد هزینه زندگی از آن نظر برای مهاجران خارجی حائز اهمیت است که بدون اطلاع از شرایط هزینه ای نمی توان به یک جمع بندی خوبی درباره تعیین مقصد مهاجرتی دست یافت. از همین رو در این قسمت از مقاله به بررسی جزئیات هزینه زندگی در استرالیا و اروپا می پردازیم. در اینجا بخاطر گستردگی کشورهای اروپایی، متوسط هزینه زندگی کشور آلمان را به عنوان نمونه اروپایی با استرالیا مقایسه می کنیم:

آیتم هاهزینه در استرالیا (دلار)هزینه در آلمان (دلار)
یک وعده غذایی در رستوران ارزان14.38$11.81$
یک لیتر شیر1.18$0.93$
یک عدد نان 500 گرمی2.02$1.57$
یک کیلو برنج1.99$2.39$
یک کیلو فیله مرغ7.72$8.98$
یک کیلو گوشت گوساله12.35$12.58$
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)3.16$3.31$
هزینه ماهیانه حمل و نقل109.45$83.87$
یک لیتر بنزین1.06$1.68$
اجاره خانه آپارتمان تک خواب وسط شهر1232.72$878.42$
اجاره خانه آپارتمان تک خواب خارج از شهر929.77$661.91$
اجاره خانه آپارتمان 3 خواب وسط شهر2057.76$1682.46$
اجاره خانه آپارتمان 3 خواب خارج از شهر1437.42$1257.21$

همان طوری که مشاهده می شود، بیشترین هزینه از هزینه های زندگی در هم استرالیا و هم آلمان متعلق به هزینه اجاره خانه می باشد. اما برآوردها نشان می دهد که میانگین هزینه زندگی فردی در استرالیا ماهیانه حدود 2800$ (دلار) اما در آلمان حدود 1200€ (یورو) معادل 1400$ (دلار) باشد. بنابراین با یک محاسبه سرانگشتی می توان متوجه این نکته مهم شد که هزینه های زندگی در استرالیا  بالاتر از متوسط هزینه زندگی در اروپاست.

مقایسه هزینه زندگی در استرالیا و اروپا

مقایسه تحصیل در استرالیا و اروپا

با وجود اینکه دانشگاه های استرالیا از حیث رتبه و جایگاه جهانی پایین تر از دانشگاه های اروپایی هستند، اما نباید از این نکته غافل شد که نظام آموزشی استرالیا نیز برای دانشجویان بین المللی همان کیفیتی را دارد که اروپا دارد. دانشجویان با تحصیل در استرالیا می توانند ضمن دریافت آموزش های کیفیت بالا همچنین از مزایای تحصیلی در این دانشگاه ها از جمله تحصیل به زبان انگلیسی، امکان اخذ بورس تحصیلی، امکان کار دانشجوئی، امکان اقامت پس از تحصیل، امکان اخذ ویزای همراه برای اعضای خانواده و غیره برخوردار شوند.

داشتن مدرک دیپلم دبیرستان با معدل (GPA) حدود 2.5 به بالا و نیز ارائه مدرکح زبان (آیلتس و تافل) از جمله ضروریات اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور استرالیا می باشد. اما در بحث هزینه های تحصیلی در این کشور عنایت داشته باشید که هزینه تحصیلی در استرالیا بالا است. برآوردها نشانگر آنست که متوسط شهریه دانشجویان لیسانس در استرالیا از 20000AUD الی 45000AUD (دلار استرالیا) و برای دانشجویان فوق لیسانس نیز تقریبا 22000AUD الی 50000AUD (دلار استرالیا) میباشد. پس هزینه تحصیلی در دانشگاه های استرالیا باتوجه به برنامه تحصیلی و نوع دانشگاه متغیر است و مطابق آمار گرانترین و ارزانترین دانشگاه های استرالیا بدین قرار است:

دانشگاه های گران و ارزان در استرالیا

در نمودار فوق، دانشگاه های گران با رنگ های قرمز و دانشگاه های ارزان استرالیا با رنگ های مایل به سبز نشان داده می شود. درباره هزینه تحصیلی در استرالیا نیز باید در جریان باشید که متوسط هزینه هفتگی دانشجویان در کشور استرالیا بین 85AUD الی 440AUD (دلار استرالیا) برآورد می شود که عمده آن صرف خرید از بازار می شود.

کار در استرالیا یا اروپا؛ کدامیک بهتر است؟

شرایط کار در استرالیا و اروپا در سال 2022 نشانگر واقعیت های مهمی برای متقاضیان کار در این دو منطقه از جهان می باشد. نرخ بیکاری یکی از این واقعیت هاست که توجه به آن می تواند در انتخاب مقصد کاری مهم باشد. مطابق آمار سال 2022، هم اکنون نرخ بیکاری اروپا کمتر از استرالیا است و نمودار مقایسه ای زیر این وضعیت را به خوبی نشان می دهد:

مقایسه نرخ بیکاری استرالیا و اروپا

اما از نظر سطح دستمزد نیز میانگین درآمد خالص کار در کشور استرالیا حدود 4324$ (دلار) و در سطح اتحادیه اروپایی هم حدود 1900€ (یورو) معادل 2245$ (دلار) می باشد. با توجه به این دو رقم درآمدی به راحتی می توان متوجه این نکته گردید که شرایط کاری استرالیا به ویژه در زمینه درآمدی بسیار مطلوبتر از اروپاست. امتیاز دیگر کار در استرالیا نسبت به اروپا این است که متخصصان دانشگاهی می توانند با درخواست ویزای سابکلس 189 همزمان به چند هدف برسند:

امتیاز کار در استرالیا نسبت به اروپا

همان طوری که گفته شد، هنگام درخواست ویزای کاری مستقل استرالیا (سابکلس 189) نیازی به کارفرما نیست و متقاضیان مستقیما به اقامت دائم کانادا می رسند. اما برای درخواست ویزای کاری اروپا شما حتما باید پیشنهاد کاری از خودتان ارائه دهید و اصلا اخذ ویزا منجر به اقامت دائم (حداقل تا مدت زمان مشخصی) نمی گردد. اما برای اخذ ویزای سابکلس اخذ امتیاز حداقل 67 با توجه به فاکتورهای ذیل الزامی است:

فاکتورحداکثر امتیاز
سن و سال متقاضی30 امتیاز
سطح تحصیلات20 امتیاز
دانش زبان انگلیسی20 امتیاز
تجربه کاری20 امتیاز
تحصیل در استرالیا10 امتیاز

شرایط مهاجرتی به استرالیا و اروپا

استرالیا دارای نظام صدور ویزایی خاص خود می باشد که با انوع سابکلس ها (Subclass) مشخص می شود. مثلا ویزای ویزای تحصیلی استرالیا با عنوان ویزای سابکلس 500 و ویزای کاری استرالیا نیز با انواع ویزاهای سابکلس زیر دسته بندی می شود:

  • ویزای فارغ التحصیلی سابکلس 485
  • ویزای مستقل کارگر ماهر سابکلس 189
  • روادید کارگر ماهر داوطلب شده سابکس 190
  • ویزای برنامه مهاجرت اسپانسردار منطقه ای سابکلس 187
  • برنامه داوطلب کارفرما سابکلس 186
  • ویزای اسپانسردار منطقه ای سابکلس 491

اما اروپا (شامل 26 کشور عضو ناحیه شنگن) نیز دارای دسته بندی ویزایی یکسانی هستند. به این صورت که ویزاهای اروپایی بسته به مدت اقامت و هدف متقاضیان از مهاجرت به اروپا به انواع ویزای کوتاه مدت یا شنگن ویزا و ویزای بلند مدت یا ویزای ملی تقسیم بندی می شوند. ویزای اول موسوم به نوع C و ویزای دوم موسوم به نوع D می باشد. با ویزای شنگن تا حداکثر 90 روز می توان به کل ناحیه شنگن تردد کرد ولی با ویزای ملی کشورهای اروپایی تا حداکثر یکسال حق اقامت در اروپا را دارید. جهت دریافت راهنمائی های بیشتر و تخصصی تر درباب مقایسه زندگی در استرالیا و اروپا و شرایط ویزای کشورهای مذکور حتما با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

سوالات پرتکرار درباب مهاجرت به استرالیا یا اروپا!؟!

سوالاتی که باعث تردید و دو دلی متقاضیان در انتخاب یکی از مقاصد مهاجرتی استرالیا یا اروپا می شود عبارتند از:

  • بهترین شهر کانادا برای زندگی مهاجران چیست؟ برخلاف تصور عموم که سیدنی را بهترین شهر برای زندگی می دانند ولی کانبرا و آدلاید از نظر استاندارد زندگی مشترکا در رتبه اول شهرهای استرالیا قرار دارد.
  • هزینه زندگی ماهانه در کشور استرالیا چقدر است؟ این هزینه در استرالیا ماهیانه حدود 2800$ (دلار) می باشد.
  • آیا سطح متوسط درآمدی در استرالیا بالاتر از متوسط اتحادیه اروپایی (EU) است؟ بله، میانگین درآمد خالص کار در کشور استرالیا حدود 4324$ (دلار) ولی در سطح اتحادیه اروپایی هم حدود 1900€ (یورو) معادل 2245$ (دلار) می باشد.
  • آیا ویزای سابکس 189 استرالیا منجر به اقامت دائم می گردد؟ بله این ویزا به اقامت دائم استرالیا همراه با خانواده منجر می گردد.
  • حداقل امتیاز لازم برای اخذ ویزای سابکلس 180 از کشور استرالیا چند امتیاز است؟ 67 امتیاز.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *