مهاجرت

پناهندگی در صربستان

پناهندگی در صربستان

روش پناهندگی در صربستان از جمله روش هایی است که بسیاری از افراد متقاضی پناهندگی در کشورهای اروپایی به دنبال شرایط اخذ آن هستند. اما قطعا روش مناسب و مطلوبی جهت مهاجرت به صربستان محسوب نمی گردد. زیرا در مسیر پناهندگی مشکلات و سختی های بسیار زیادی وجود دارد که فرد پناهجو با آنها روبرو خواهد شد. در این مسیر ممکن است جان پناهجو نیز مورد تهدید قرار گرفته و حتی به مرگ او منجر شود.

کمپ ها و مکان هایی برای پناهجویان در نظر گرفته شده است که آنها به محض ورود به مرز صربستان، بایستی ابتدا خود را به اداره پلیس معرفی نموده و سپس ظرف مدت زمان معینی به یکی از مراکز پناهندگی مراجعه نمایند. پیشنهاد می گردد این مقاله را که توسط محققان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نوشته شده است، تا انتها مطالعه نمایید تا به مشکلات و مراحل اخذ پناهندگی در این کشور پی ببرید.

  • شرایط اقامت پناهجویان در کشور صربستان چگونه است؟
  • آیا صربستان مقصد مناسبی برای پناهندگی است؟
  • شرایط کار پناهجویان در کشور صربستان چیست؟
  • قوانین پناهندگی در صربستان چیست؟
  • آیا صربستان شهروندان افغانستان را به عنوان پناهنده می پذیرد؟

تعریفی از پناهنده و پناهندگی در صربستان

در بررسی موضوع پناهندگی در کشور صربستان، این موضوع حائز اهمیت است که ابتدا با معنای فرد پناهنده یا پناهجو آشنایی داشته باشید. در قوانین حقوق بشر، افراد پناهنده به کسانی گفته می شود که به دلایل مختلفی نظیر آزار و اذیت در کشور مبدا، خشونت های عمومی، درگیری و جنگ، تبعیض نژادیی و مذهبی، ملیت، عقاید سیاسی مخالف دولت مبدا یا عضویت در گروه های اجتماعی خاص مجبور می شوند کشور خود را ترک گفته و وارد خاک کشورهای خارجی شوند و در همان جا درخواست پناهندگی دهند.

بررسی پناهندگی در صربستان در 2022

طبق قوانین حاکم بر کشور صربستان، هر فرد خارجی این حق را دارد که به محض ورود به خاک صربستان، از مقامات پلیس و مسئولان مربوطه در این کشور درخواست پناهندگی در صربستان نماید. این امر می تواند در کلیه مرزهای این کشور صورت پذیرد. اما پلیس در عمل این اختیار را دارد که با درخواست پناهندگی فرد پناهجو مخالفت نماید.

در این صورت وی حق دارد درخواست خود را به صورت مکرر به کلانتری ها و سایر ادارات پلیس ارائه نموده و با ارائه مدارکی که به شفاف سازی درخواست پناهندگی کمک کند، تحقق بیشتری به تقاضای خود دهد. درخواست پناهندگی به صورت رایگان انجام می شود. چنانچه به هر دلیلی اداره پلیس یا کلانتری های صربستان با درخواست پناهندگی فرد متقاضی در این کشور مخالف نماید، او می تواند با مرکز حمایت از پناهندگی تحت عنوان APC تماس حاصل نموده و درخواست خود را با آنان در میان بگذارد.

حق و حقوق پناهندگان در صربستان

افرادی که اقدام به درخواست پناهندگی در صربستان می نمایند از حق و حقوق به شرح ذیل بهره مند خواهند بود:

  • اقامت و تردد آزادانه در صربستان به جز در مواردی که برای فرد محدودیت گذاشته شده باشد.
  • استفاده از غذا، پوشاک و محل اقامت
  • بهره مندی از کمک های اجتماعی و مراقبت های بهداشتی
  • امکان تحصیل در مقطع ابتدایی و متوسطه به صورت رایگان
  • امکان بهره مندی از کمک ها و اطلاعات حقوقی
  • در صورت شرایط خاصی متقاضی اجازه کار در صربستان را خواهد داشت (اگر روند تصمیم گیری در خصوص پرونده پناهندگی فرد پناهجو بیشتر از 9 ماه به طول بیانجامد)

قوانین پناهندگی در صربستان

قوانین پناهندگی در صربستان

پناهجویان با درخواست پناهندگی در صربستان می بایست از سوی مقامات ذی صلاح جمهوری صربستان، نهادهای مرتبط و سایر سازمان هایی که در استان های خودمختار، شهرداری ها و شهر بلگراد تشکیل شده اند مورد حمایت قرار گیرند. اصل قانون حمایت از پناهندگان در اسناد حقوقی بین المللی و ملی وجود داشته و به طور رسمی ثبت گردیده است.

فرآیند اقدام به پناهندگی در صربستان

بسیاری از پناهجویان با این گونه سوالات روبرو هستند که در چه زمان و چگونه می توانند نسبت به اخذ پناهندگی در صربستان اقدامات لازم را به عمل آورند؟ فردی که به مرزهای صربستان می رسد، می بایست بلافاصله درخواست پناهندگی خود را اعلام و ثبت نماید. در مجموع 4 مرحله جهت پناهندگی در کشور صربستان پشت سر گذاشته می شود که شامل مراحل زیر می گردد:

  • ثبت نام در اداره پلیس و اعلام پناهندگی
  • ارسال کتبی درخواست پناهندگی به اداره مربوطه
  • انجام مصاحبه جهت مشخص شدن دلایل فرد پناهجو در راستای پناهندگی در صربستان و اثبات دلایل و اظهارات وی
  • تصمیم گیری در خصوص پرونده پناهندگی پناهجویان و اعلام نتیجه نهایی پس از بررسی های لازم

در مدت زمانی که پرونده پناهندگی متقاضی در جریان است و تصمیم گیری نهایی نشده است، وی موظف است در صربستان حضور داشته و از کشور خارج نگردد. در این صورت مراحل پناهندگی وی خاتمه می یابد.

مرحله اول پناهندگی در صربستان

مرحله اول این است که ابتدا فرد پناهجو به محض رسیدن به مرزهای صربستان، می بایست به افسر پلیس مراجعه نموده و درخواست پناهندگی را به او اعلام نماید. بدین ترتیب درخواست پناهندگی متقاضی توسط افسر پلیس به ثبت می رسد. به یاد داشته باشید که در زمان اعلام پناهندگی، فرآیند پناهندگی شما هنوز آغاز نشده است و در آن لحظه ضمن گرفتن عکس و اثر انگشت، یک سند کاغذی برای متقاضی صادر می گردد که از لحظه اخذ این سند، تنها به مدت 72 فرصت خواهد داشت تا خود را به مرکز پناهندگی که در آن قید گردیده، برساند.

چنانچه پس از گذشت 72 ساعت نسبت به معرفی خود اقدام ننماید، پس از آن اجازه ارائه درخواست پناهندگی نخواهد داشت. در حال حاضر تعداد 5 مرکز پناهندگی در صربستان وجود دارد که در شهرهای Banja Koviljača ،Bogovađa، Krnjača، Sjenica و Tutin می باشد. اگر محل اقامت شخصی را جهت اسکان انتخاب نموده اید، بایستی مجوز لازم را از دفتر پناهندگی اخذ نمایید. در غیر این صورت به مراحل پناهندگی پایان می یابد.

مرحله دوم پناهندگی در صربستان

مرحله دوم به ارائه درخواست کتبی پناهندگی مربوط می شود و پناهجو می بایست درخواست خود را حداکثر به مدت 2 هفته پس از اعلام پناهندگی، کتبا به اداره پناهندگی این کشور تسلیم نماید. در غیر این صورت 8 روز مهلت دارد تا درخواست کتبی خود را از طریق پست به اداره مذکور ارسال نماید. مرحله سوم انجام مصاحبه است تا دلایل و اسناد پناهجو مشخص و اعلام گردد. فرد پناهجو جهت انجام مصاحبه به یک مرکز اقامتی دیگر منتقل می گردد که این کار کاملا قانونی و از سوی دفتر پناهندگی انجام می گیرد. پیش از انجام این عمل، به فرد پناهجو از طریق کمیساریای پناهندگان و مهاجرت اطلاع رسانی می گردد.

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به هیچ عنوان روش پناهندگی در صربستان را پیشنهاد نمی نماید و معتقد است مهاجرت بایستی از راه های قانونی و آسان نظیر تحصیل در صربستان،‌ سرمایه گذاری در صربستان و غیره صورت گیرد. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در خصوص مهاجرت قانونی بدست آورید، می توانید با مشاوران این موسسه مشورت نمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *