ویترین

ثبت موسسه در اردبیل

ثبت موسسه در اردبیل

هدف از ثبت موسسه در اردبیل انجام امور غیر تجاری مثل موضوعات علمی، ادبی، فرهنگی و نیز خیریه می باشد که مورد توجه علاقه مندان قرار می گیرد. حالا ممکن است که این موسسه در اردبیل به قصد کسب منافع و تقسیم آن مابین اعضاء تشکیل شده و یا ممکن است هدف از تاسیس آن کسب سود نباشد. در این مورد، موسسه نوع اول با عنوان موسسه انتفاعی و نوع دوم به عنوان موسسه غیر انتفاعی شناخته می شود. از جمله شرایط تشکیل موسسه در اردبیل نیز بایستی اولا اعضای تشکیل دهنده موسسه دستکم 2 نفر باشد. ثانیا اساسنامه برای ثبت موسسه الزمی است و ثالثا سرمایه گذاری در موسسات محدودیت بردار نمی باشد. هموطنان عزیزی که قصد تاسیس شرکت یا موسسه غیرتجاری در اردبیل را دارند می توانند با اخذ مشاوره از وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در جریان آخرین قوانین و مقررات مربوطه قرار گیرند.

  • تفاوت موسسه با شرکت در چیست؟
  • الزامات تاسیس موسسه در اردبیل چیست؟
  • برای تشکیل موسسه در اردبیل چه مدارکی لازم است؟
  • انواع موسسه جهت تاسیس در اردبیل کدامند؟
  • سرمایه لازم برای تاسیس موسسه در اردبیل چقدر است؟

ثبت موسسه و انواع آن در اردبیل

اولا باید در جریان باشید که شرکت با موسسه یک مرز آشکاری دارد و آن این است که شرکت مناسب برای اهداف تجاری است اما موسسه مناسب برای اهداف غیر تجاری است و این همان تعریف موسسه می باشد. اما از دیگر تفاوت های این دو می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

تفاوت شرکت با موسسه

مطابق ماده 584 قانون تجارت ایران، موسسات به کلیه تشکیلاتی گفته می شود که:

  • اولا هدف سازمان دهندگان آن امور غیر تجاری (موضوعات علمی، هنری و یا ادبی) باشد.
  • ثانیا موسسان آن قصد سوءاستفاده داشته و یا نداشته باشند.
  • ثالثا موسسات نیز پس از ثبت، شخصیت حقوقی می یابند.

اما درست مثل شرکت ها، موسسات در اردبیل نیز انواع و اقسامی دارند و ملاک اصلی برای دسته بندی انواع آنها نیز قصد یا عدم قصد برای انتفاع می باشد. بر همین اساس انواع موسسات غیر تجاری در اردبیل عبارتند از:

انواع موسسات غیر تجاری در اردبیل

پس بنابراین با این دسته بندی برخی از ابهامات روشن می شود و آن اینکه درست است که موسسات عملکردی غیرتجاری دارند اما این بدان معنا تیست که موسسان آنها به دنبال کسب منافع اقتصادی و تقسیم آن بین اعضای موسسه نباشند. در این صورت به این موسسات مثل موسسات حقوقی یا فنی، موسسات انتفاعی گفته می شود. اما در صورتی که هدف تشکیل دهندگان بدست آوردن سود نباشد بدانها موسسات غیر انتفاعی گفته می شود. از آن جمله می توان به کانون های ادبی، انجمن های اسلامی، بنگاه های خیریه و غیره اشاره نمود.

ارکان اصلی تصمیم گیرنده در موسسات اردبیل

همانند شرکت ها، موسسات غیر تجاری در اردبیل نیز دارای ارکان تصمیم سازی بوده و هر یک نیز نقش ها و وظایف خاص خود را دارند. این ارکان به 3 صورت مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده و هیات مدیره موسسه می باشد. عزیزان عنایت داشته باشند که طبق قانون در موسسات نیازی به وجود بازرس یا بازرسین وجود ندارد و از این نظر موسسه شباهت بیشتری با شرکت با مسئولیت محدود دارد.

در موسسات نیز هیئت مدیره با رای مستقیم مجمع عمومی عادی و از بین خود اعضای موسسه تشکیل می شود و جلسات و تصمیمات این هیئت نیز با اکثریت اعضاء رسمیت می یابد. مهمترین وظایف هیئت مدیره موسسه نیز علاوه بر اجرای مفاد اساسنامه و تصمیمات مجمع عمومی همچنین پیگیری فرآیند ثبت موسسه مورد نظر می باشد که در ادامه توضیح بیشتری از آن ارائه می شود.

ثبت موسسه و انواع آن در اردبیل

ضوابط مهم برای ثبت موسسه در اردبیل

یکی از شروط قانونی برای ثبت موسسه در اردبیل، اطلاع از تعداد اعضای موسسه می باشد. در اینباره قانون مشخص کرده که حداقل تعداد اعضاء برای تاسیس و راه اندازی موسسه حداقل 2 نفر باشد. شرط بعدی در مورد تشکیل موسسه در اردبیل شرط تامین سرمایه می باشد که در این باب قانون هیچ قیدی برای حداقل و حداکثر آن تعین نکرده اما مبلغ حداقل برای این کار در اداره ثبت شرکت ها معمولا یک میلیون ریال است. در تصاویر زیر می توان با جزئیات سرمایه گذاری برای تشکیل موسسه غیر تجاری در اردبیل آشنا شد:

سرمایه گذاری برای تشکیل موسسه غیر تجاری در اردبیل

نکته مهمی که حتما باید مدنظر شما قرار گیرد اینکه موسسه از نظر سرمایه گذاری نیز شبیه شرکت با مسئولیت محدود است چراکه به هنگام تاسیس موسسه هم نیازی به واریز سرمایه نیست بلکه سرمایه قید شده توسط اعضاء تعهد می شود. اما شرط بعدی برای تشکیل انواع موسسه در اردبیل نیز تنظیم اساسنامه موسسه می باشد که بایستی توسط مجمع عمومی موسسه تنظیم و تصویب شود.

ضرورت اخذ مجوز برای ثبت موسسه در اردبیل

تا اینجا با تعریف، اهداف، ویژگی ها و شرایط تشکیل موسسات غیرتجاری در اردبیل آشنا شدیم. اما بهتر است بدانید که قبل از شروع روند ثبت موسسه نیاز است تا اقدام عملی دیگری نیز صورت گیرد و آن هم اخذ مجوز فعالیت موسسه می باشد. چراکه از مهمترین ضوابط تشکیل موسسات غیر تجاری در اردبیل (انتفاعی یا غیرانتفاعی) ضرورت اخذ این مجوز می باشد. بدین ترتیب با توجه به نوع موسسه مورد نظر مرجع صدور و نوع مجوز صادره به صورت زیر تعریف می شود:

ضرورت اخذ مجوز برای ثبت موسسه در اردبیل

چگونه در اردبیل موسسه ای را ثبت کنم؟

پس از کسب اطلاعات کامل و جامع درباب شرایط و ضوابط ثبت موسسه اکنون نوبت آن رسیده است که متقاضیان با فرآیند کلی و مراحل ثبت موسسه در اردبیل آشنا شوند. این پروسه که با مسئولیت و نقش هیئت مدیره موسسه انجام می شود شامل مراحل مختلفی از جمله انتخاب نوع موسسه در وب سایت اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری، درج تمام و کمال اطلاعات متقاضی، گزینش نام مناسب برای موسسه مورد نظر، انجام ارزیابی کارشناسی و تایید مندرجات، ارسال پستی اصل مدارک، ثبت در دفتر ثبت شرکت ها و موسسات و صدور آگهی تاسیس موسسه در اردبیل و در پایان نیز درج این آگهی در روزنامه کثیر الانتشار به ترتیب زیر می باشد:

مراحل ثبت موسسه در اردبیل

اما مدارکی که برای ثبت موسسه غیر تجاری در اردبیل لازم است شامل دو نسخه اساسنامه مصوب مجمع عمومی موسسه، دو نسخه تقاضانامه تکمیلی، دو نسخه صورت جلسات آن مجمع، مجوز یا گواهی تاسیس و فعالیت و دست آخر نیز مدارک شناسائی می باشد. هموطنان گرامی مشتاق کسب اطلاعات به روز راجع به اخذ اقامت دائم کانادا از طریق ثبت شرکت تجاری و یا انواع ثبت شرکت در ترکیه نیز می توانند سوالات تخصصی خود را از طریق کانال های ارتباطی رسمی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مندرج در سایت این موسسه مطرح کنند.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *