ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی رومانی

ویزای تحصیلی رومانی

ویزای تحصیلی رومانی مهم ترین مدرکی است که شهروندان غیر اروپایی برای ورود به کشور رومانی به آن و همه مزایایش نیاز خواهند داشت. کشور رومانی یکی از سرزمین های جنوب شرقی اروپا بوده و از اعضای اتحادیه این قاره به شمار می رود. رومانی از نظر جغرافیایی دارای همسایگانی چون بلغارستان، مجارستان و صربستان بوده و پایتخت آن شهر شلوغ و مدرن بخارست می باشد. اغلب امکانات و تجهیزات روز دنیا در زمینه های گوناگون در این شهر جمع شده اند به طوریکه بهترین دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی رومانی نیز در شهر بخارست تمرکز یافته اند.

این مقاله حاصل تلاش تیم موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بوده و ما سعی داریم در ادامه به سوالاتی پیرامون چگونگی تحصیل در رومانی پاسخ دهیم.

  • اخذ پذیرش تحصیلی از کشور رومانی نیازمند چه مقدماتی است؟
  • آیا امکان تحصیل در معتبرترین دانشگاه های این کشور برای متقاضیان خارجی فراهم می باشد؟
  • مدارک علمی اخذ شده از دانشگاه های رومانی تا چه اندازه معتبر هستند؟
  • هزینه زندگی دانشجویی در رومانی به چه میزان است؟
  • مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی رومانی کدامند؟

ویزای تحصیلی رومانی

اگر تابعیت کشوری خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا را دارید و مایل به تحصیل در رومانی هستید، ابتدا باید در موسسه آموزشی که مایل به تحصیل هستید ثبت نام کنید و توسط آن پذیرفته شوید. سپس، شما باید ویزای اقامت طولانی مدت برای تحصیل را از نمایندگی های دیپلماتیک و دفاتر کنسولی رومانی در کشور خود دریافت کنید. شما می توانید ویزای طولانی مدت برای تحصیل به عنوان دانشجو، دانشجوی کارشناسی ارشد، کاندیدای دکترا یا تحت برنامه تبادل دانشجو دریافت کنید. موسسه ای که در آن تحصیل خواهید کرد می تواند دولتی یا خصوصی باشد، به شرط اینکه طبق قانون دارای اعتبار باشد. این ویزا همچنین به خارجی هایی اعطا می شود که برای تحصیل بر اساس اسناد بین المللی که رومانی طرف آن است، پذیرفته می شود.

به عنوان دانشجو، دانشجوی کارشناسی ارشد یا دانشجوی دکترا، برای دریافت ویزای اقامت رومانی به صورت طولانی مدت باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • یک سند مسافرتی معتبر که توسط رومانی پذیرفته شده و می توان روی آن ویزا نصب کرد. اعتبار سند سفر باید حداقل 3 ماه از اعتبار ویزای مورد نظر شما بیشتر باشد و حداکثر 10 سال پیش صادر شده باشد.
  • دو عکس رنگی 3*4 اخیر؛
  • مدرک پذیرش تحصیلی صادر شده توسط وزارت آموزش ملی، که نشان می دهد شما در یک برنامه دانشگاهی تمام وقت شرکت خواهید کرد.
  • گواهی پرداخت شهریه برای حداقل 1 سال تحصیل
  • مدرک حمایتی به میزان حداقل حداقل حقوق ناخالص تضمین شده، ماهانه، برای کل دوره مشخص شده در ویزا
  • گواهی عدم سوسابقه کیفری یا سند دیگری با همان ارزش قانونی
  • بیمه درمانی مسافرتی که کل مدت اقامت را پوشش می دهد، با پوشش حداقل 30000€ (یورو)
  • رضایت والدین یا قیم در مورد اقامت برای مقاصد تحصیلی در رومانی، اگر شما زیر سن قانونی هستید.

اینفوگرافیک ویزای تحصیلی رومانی

اخذ ویزای تحصیلی رومانی

به طور خاص، همه شهروندان خارجی (اتباع غیر اتحادیه اروپا) که قصد دارند بیش از 90 روز در رومانی بمانند، باید برای مجوز اقامت (به جای کارت شناسایی رومانیایی) به بازرسی کل مهاجرت در شهر محل تحصیل خود درخواست دهند. از طرف دیگر، دانشجویان اتحادیه اروپا و برخی از دانشجویان غیر اتحادیه اروپا از کشورهایی که توافقنامه‌ هایی دارند که شهروندان آنها را قادر می ‌سازد بدون ویزا وارد رومانی شوند، می ‌توانند آزادانه از مرز رومانی عبور کنند، اما همچنین باید برای مدرکی مشابه مجوز اقامت درخواست دهند. به طور خاص، شهروندان اتحادیه اروپا (از جمله دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا که معاهده ورود بدون ویزا را با رومانی امضا کرده اند) می توانند با استفاده از پاسپورت یا شناسه خود وارد این کشور شوند و باید برای دریافت گواهی ثبت نام (بلند مدت) به بازرسی کل مهاجرت مراجعه کنند.

اجازه اقامت ظرف 90 روز از ورود آنها به رومانی قبل از گذشت 90 روز از ورود آنها. گواهی ثبت نام در همان روز صادر می شود و برای مدت حداکثر 5 سال و حداقل 1 سال اعتبار دارد.

برای انجام این کار، دانشجویان باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • فرم درخواست (به رومانیایی)
  • شناسنامه یا پاسپورت (اصل را نشان دهید و کپی محضری را ارسال کنید)
  • مدرکی که تأیید می کند که شخص در یک موسسه آکادمیک معتبر رومانیایی ثبت نام کرده است مانند گواهی صادره از موسسه آموزشی و کارت شناسایی دانشجویی یا کارنامه، تایید شده و هر مدرک دیگری که توسط مؤسسه آکادمیک آنها صادر شده باشد که بتواند دانشجو بودن آنها در رومانی را تأیید کند.

کار دانشجویی با ویزای تحصیلی رومانی

رومانی جزو معدود کشورهای اروپایی است که، امکان کار دانشجویی در رومانی را با دارندگان ویزای تحصیلی رومانی اعطا می کند. به عبارت دیگر، یکی از اصلی ترین مزیت های ویزای تحصیلی رومانی برای دارندگان آن، امکان کار دانشجویی حین تحصیل در این کشور می باشد. زیرا کار دانشجویی در رومانی مزایا بی شماری برای اتباع کشورهای خارجی که به دنبال پس انداز مالی حین تحصیل در اروپا هستند ارائه می دهد. علاوه بر این، کار حین تحصیل در رومانی باعث می شود تا دانشجویان با فرهنگ کار در این کشور به خوبی آشنا شوند، و در طول روز با افراد متعددی معاشرت کنند.

البته لازم به ذکر است که، کار دانشجویی برای دارندگان ویزای تحصیلی رومانی دارای محدودیت های متعددی می باشد که دانشجویان باید این قوانین را رعایت کنند. به طور مثال، دارندگان ویزای تحصیلی رومانی فقط مجاز به 17 ساعت کار پاره وقت حین تحصیل در این کشور هستند. از سوی دیگر، کار دانشجویی آنها نباید لطمه ای به روند تحصیلی آنها در این کشور وارد کند، زیرا هدف از ارائه ویزای تحصیلی فقط اهداف تحصیلی در این کشور می باشد.

در تصویر زیر می توانید محبوب ترین مشاغل دانشجویی در رومانی را برای دانشجویان بین المللی مشاهده فرمایید:

محبوب ترین مشاغل دانشجویی در رومانی

پذیرش در دانشگاه های رومانی جهت اخذ ویزای تحصیلی

کشور رومانی دارای مراکز تحقیقاتی متعددی بوده و همچنین بیش از 110 موسسه آموزش عالی در سطح شهرهای آن مشغول به فعالیت می باشند. شهروندان این کشور از سن 6 سال ملزم به شرکت در دوره ابتدایی بوده و دولت این کشور از افراد دارای تابعیت رومانیایی هزینه ای در این راستا دریافت نخواهد کرد. همچنین در دوره کارشناسی انواع بورسیه های تحصیلی از سوی موسسات و دولت این کشور به دانشجویان ارائه می گردد که افراد خارجی نیز تحت شرایط کاملا مشابه با شهروندان رومانی از آن بهره مند خواهند شد. تعداد این بورس های تحصیلی در مجموع 412 عدد می باشد که اغلب به دانشجویان با میانگین بالای معدل اعطا خواهد شد.

تحصیل در دانشگاه های رومانی به زبان انگلیسی نیازمند ارائه مدرک آیلتس 6 بوده و همچنین دانشجویان قادر خواهند بود جهت تسهیل در پرداخت شهریه و سایر هزینه های مربوط به تحصیل حداکثر 20 ساعت در هفته به کار دانشجویی مشغول باشند. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی به طور سالانه کمتر از 4000€ (یورو) و تحصیل در رشته مشابه برای افراد علاقه مند به مقطع کارشناسی ارشد 2500€ (یورو) برآورد می شود. رومانی در مجموع دارای 57 دانشگاه دولتی و خصوصی است. دانشگاه های این کشور دارای سطح کیفی بالایی بوده و نام آن ها در رده بندی جهانی QS به کرات دیده می شود.

نام دانشگاهرتبه دانشگاه در رومانی
University of Bucharest1
University POLITEHNICA of Bucharest2
Babeș-Bolyai3
Technical University of Cluj-Napoca4

اطلاعات بیشتر در باب تحصیل در دانشگاه های ارزان رومانی را در این بخش مطالعه کنید.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی رومانی

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی رومانی

کشور رومانی نیز همچون سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارای ضوابط و قوانین نسبتا ساده ای در زمینه ارائه ویزای تحصیلی به علاقه مندان تحصیل در این کشور می باشد. افراد می بایست در ابتدا اقدام به ارائه درخواست تحصیل نموده و در فرم تکمیلی مشخصات رشته مورد نظر و دانشگاه هدف را ذکر نمایند. پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه مقصد متقاضیان ملزم به دریافت ویزای بلند مدت از اداره کنسولی این کشور می باشند. علت این امر اعتبار 30 الی 90 روز ویزای تحصیلی رومانی می باشد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که در این شرایط دانشجو مجاز به 1 سال اقامت در رومانی می باشد و این مدت قابل تمدید است.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی رومانی به شرح ذیل است:

  • ارائه پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش از دانشگاه هدف
  • داشتن امکان و پشتوانه مالی جهت سکونت در رومانی و پرداخت هزینه های تحصیل در این کشور (حداقل 2000€ (یورو))
  • رسید پرداخت شهریه ترم نخست
  • بیمه نامه پزشکی و گواهی سلامت
  • عدم سوء پیشینه
  • دیپلم 12 ساله و ریز نمرات
  • مدرک زبان
  • مدارک هویتی
  • عکس
  • گواهی رزرو محل اقامت در رومانی
  • گواهی بلیت رفت به کشور رومانی

مراحل درخواست ویزای تحصیلی رومانی

تمامی متقاضیانی که به دنبال دریافت ویزای تحصیلی رومانی جهت تحصیل در این کشور هستند، باید مراحل درخواست ویزای تحصیلی رومانی را به صورت دقیق طی کنند. در صورت رعایت نکردن هر یک از مراحل درخواست ویزای تحصیلی رومانی ویزای تحصیلی شما ریجکت خواهد شد. یکی از اصلی ترین مراحل در روند درخواست ویزای تحصیلی رومانی پذیرش در یکی از دانشگاه های معتبر رومانی می باشد. البته قبل از اقدام برای ویزای تحصیلی رومانی، باید مناسب ترین دانشگاه را برای خود پیدا کنید. به این ترتیب پس از پذیرش در دانشگاه مورد نظر در رومانی می توانید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست ویزای تحصیلی رومانی را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست ویزای تحصیلی رومانی

شرایط لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی رومانی

هنگامی که نامه پذیرش خود را از وزارت آموزش، جوانان و ورزش دریافت کردید، باید برای ویزای دانشجویی رومانی به نزدیکترین مأموریت های دیپلماتیک رومانیایی خود در خارج از کشور (سفارت یا کنسولگری) درخواست دهید. دانشجویانی که از کشورهای اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و همچنین از کانادا، کرواسی، ژاپن، مولداوی، کره جنوبی، سوئیس، ایالات متحده آمریکا و صربستان می‌ آیند، برای اقامت در رومانی نیازی به ویزا ندارند. سایر دانشجویان بین المللی باید قبل از ورود برای ویزای دانشجویی رومانی درخواست دهند. پردازش ویزای دانشجویی ممکن است از 2 روز تا 2 ماه طول بکشد و تنها زمانی می توان برای ویزای دانشجویی اقدام کرد که وزارت آموزش و پرورش رومانی نامه پذیرش تحصیلی را صادر کرد.

بهتر است برای نامه پذیرش زودتر اقدام کنید. آن دسته از دانشجویانی که با ویزای اقامت بلند مدت به رومانی مهاجرت می کنند حق دارند برای تمدید اقامت خود و یا تبدیل اقامت به ویزای کاری در رومانی اقدام کنند. در ادامه متقاضیان می توانند به مراجعه به امرو مهاجرت درخواست خود را پیگیری کنند.

در بخش زیر شاهد مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای تحصیلی رومانی هستید:

  • نامه پذیرش از وزارت آموزش رومانی
  • اثبات پرداخت شهریه یکساله (پرداخت باید پس از اخذ پذیرش، واریز شهریه به حساب بانکی دانشگاه انجام شود.)
  • گواهی سوء پیشینه یا سند دیگری با همان ارزش قانونی
  • بیمه درمانی برای تحصیل و کار و زندگی
  • تأیید والدین یا قیم در صورتی که دانشجو یا دانش آموززیر سن قانونی باشد

شرایط لازم برای عبور از بخش کنترل پاسپورت هنگام ورود به رومانی

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا از کشورهایی که معاهدات دوجانبه با رومانی برای ورود بدون ویزا ندارند باید قبل از ورود به رومانی ویزای دانشجویی صادر کرده باشند. پاسپورت با ویزای معتبر و کپی نامه پذیرش رسمی و 2500$ (دلار آمریکا) به صورت نقد و یا راه دیگری برای نشان دادن اینکه بودجه کافی برای امرار معاش دارید از مهم ترین شرایط لازم برای عبور از بخش کنترل پاسپورت هنگام ورد به رومانی است. هنگامی که به رومانی رسیدید و کتیبه نهایی را در دانشگاه انجام دادید، باید برای مجوز اقامت اقدام کنید. با این حال، برای دانشجویانی که بورسیه تحصیلی از کشورهای مربوطه خود یا از دولت رومانی دریافت می کنند، معمولاً اجازه اقامت برای کل مدت تحصیل آنها صادر می شود.

اثبات بودجه برای حمایت از خود. متقاضی باید سوگندنامه ای مبنی بر اینکه قادر به تامین مخارج مسکن و معاش و همچنین صورت حساب بانکی یا اظهارنامه مالیاتی فردی یا سایر مدارک معادل است که توانایی وی را برای رزق و روزی ثابت می کند، ارائه دهد. حداقل حداقل دستمزد خالص ملی در ماه، برای کل دوره معتبر اجازه اقامت و یا مدارکی دال بر سکونت که دانشجو را از نظر قانونی به فضای مسکونی ملزم می کند. اصل را نشان دهید و کپی محضری را داشته باشید. گواهی پزشکی که می تواند توسط هر موسسه بهداشتی دولتی یا خصوصی صادر شود و باید گواهی کند که متقاضی از بیماری های جسمی یا روانی که ممکن است سلامت عمومی را تهدید کند رنج نمی برد. بیمه درمانی فقط برای اتباع خارجی که بیش از 26 سال سن دارند.

مدارک مورد نیاز برای درخواست مجوز اقامت رومانی

ویزای تحصیلی رومانی (D/SD) به شهروندان خارجی که مایل به بازدید از رومانی برای ادامه تحصیل در یک مؤسسه آموزشی رومانی هستند، اعطا می شود. محققان، دانش‌ آموزان شرکت‌ کننده در طرح ‌های آموزشی، برنامه ‌های مبادله، یا برنامه‌ های آموزشی بدون دستمزد نیز شامل می‌ شوند. مدارکی که در ادامه خواهیم گفت هنگام درخواست ویزای تحصیلی رومانی مورد نیاز است. گواهی ثبت نام توسط وزارت آموزش رومانی صادر شده است و مدارکی که نشان می دهد حداقل 1 سال تحصیلی شهریه خود را پوشش داده اید. مدرکی مبنی بر حمایت مالی که نشان دهنده توانایی شما برای حمایت از خود در طول اقامتتان است. نیازهای مالی باید حداقل برابر با حداقل دستمزد ناخالص تضمین شده باشد. سند ترخیص پلیس از کشور شما و بیمه درمانی مسافرتی که در تمام مدت اقامت شما معتبر است. مدارکی دال بر اقامت در رومانی برای مدت زمان بازدید شما هم الزامی است.

اگر خردسال هستید، تأیید والدین یا قیم قانونی شما برای اقامت در رومانی تا بتوانید در آنجا تحصیل کنید. هنگام شرکت در یک دوره آموزشی بدون حقوق باید قرارداد آموزش حرفه ای دامنه و مدت آموزش و همچنین ماهیت میزبان شما و تعهدات قانونی شما را شرح می دهد، ارائه کنید. یک تضمین رسمی از میزبان مبنی بر اینکه در صورت تمدید ویزای خود، مسئول هزینه بازگشت شما خواهند بود. مدارکی که نشان می دهد شما در حال حاضر در تحصیلات تکمیلی ثبت نام کرده اید یا یک برنامه آموزش عالی را طی دو سال قبل از درخواست تکمیل کرده اید. فرمی برای درخواست ویزای رومانی که برای دانلود در وب سایت این وزارتخانه موجود است. درخواست باید در قالب نامه تایپ و امضا شده باشد. دو عکس فعلی که شرایط لازم برای عکس ویزای رومانی را دارد.

تمدید ویزای تحصیلی رومانی

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا که دارای ویزا هستند باید با مراجعه به بازرسی کل مهاجرت در شهر یا شهری که برای تحصیل اقامت خواهند داشت، مجوز اقامت دریافت کنند. برای دریافت مجوز اقامت، آنها باید حداقل 30 روز قبل از انقضای ویزای خود (طی 60 روز از ورود خود به رومانی) مدارک زیر را ارائه کنند. عدم رعایت به موقع ممکن است منجر به جریمه ها و مجازات های سنگین و همچنین اخراج شود. مجوز اقامت تا یک سال معتبر است و باید حداقل 30 روز قبل از انقضای مجوز قبلی تمدید شود.

برای تکمیل موفقیت آمیز فرآیند درخواست، دانشجویان باید مدارک زیر را ارسال کنند:

  • فرم درخواست (به رومانیایی)
  • مدرکی که برای ورود به رومانی استفاده می‌کنند ، مانند پاسپورت یا شناسه مسافرتی بین‌المللی و غیره (اصل را نشان داده و کپی محضری را ارسال کنید)
  • نامه پذیرش برای تحصیل – فقط در اولین تمدید مجوز اقامت درخواست می شود. گواهی صادره از موسسه آموزشی. گواهی ارسالی باید شامل موارد زیر باشد: نوع تحصیل و نوع دوره (تمام وقت)
  • سال تحصیل و مدت زمان درخواست تمدید حق اقامت و پرداخت شهریه و تاریخ پرداخت آن
  • در مورد شهروندان خارجی (غیر اتحادیه اروپا) که بورسیه تحصیلی، کمک هزینه تحصیلی یا کمک هزینه از دولت رومانی دریافت کرده اند، باید گواهی ارائه شود که نشان دهنده نوع تحصیلات، دوره های ثبت نام شده (تمام وقت) و کل مدت زمان تحصیل باشد.

چنانچه از نمودار فوق بر می آید، هزینه های زندگی در رومانی را می توان با اجاره یک اتاق اشتراکی به صورت قابل توجهی کاهش داد. امیدواریم مطالب ارائه شده پیرامون موضوع تحصیل و ویزای تحصیلی رومانی برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه این مسیر به صورت رایگان شما را همراهی خواهند نمود.

سوالات پرتکرار در خصوص ویزای تحصیلی رومانی

برخی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است درباره ویزای تحصیلی رومانی پیش آید عبارتند از:

  • آیا ویزای تحصیلی رومانی پس از پایان تحصیلات در این کشور فاقد اعتبار خواهد بود؟ بله اما به فرد یک اجازه اقامت 6 ماهه جهت کاریابی داده خواهد شد.
  • آیا امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری در رومانی وجود دارد؟ در صورتی که فرد بتواند یک قرارداد کاری در رومانی امضا کند که از نظر قانونی مورد تایید باشد، این امکان نیز وجود خواهد داشت.
  • آیا برای شرکت در دوره های زبان رومانی، ویزای تحصیلی صادر می شود؟ بله یکی از راه های اخذ ویزای تحصیلی رومانی، دریافت پذیرش از دوره های زبان در این کشور است.
  • آیا دریافت ویزای تحصیلی رومانی سخت است؟ به نسبت کشورهای حوزه شنگن، ویزای تحصیلی رومانی شرایط دریافت بسیار ساده تری دارد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *